Aamut haltuun!

Aamupalan sanotaan olevan päivän tärkein ateria.
Ainakin sillä saa hyvän startin päivään.
Mutta tärkeää on myös se, mitä aamupalalla syö.

Hyvä aamupala sisältää runsaskuituista täysjyväviljaa, jotakin proteiinilähdettä (esim. maitotuotteita, kananmunaa, pähkinöitä),
hedelmiä tai marjoja ja myös vähän rasvaa. Näitä voikin sitten yhdistellä monella tapaa.

Kotimaista täysjyväkauraa on hyvä pitää muodossa tai toisessa mukana jokaisella aamiaisella. Lue lisää kauran hyvistä ominaisuuksista.

Alla vinkkejä ja linkkejä ohjeisiin, joista voit poimia omaan aamuusi sopivat. Ota aamut haltuun ja tankkaa energiaa päivään!

PUUROT

Kokeile vaikka:

  • Kattilassa keitettyä puuroa
  • Mikropuuroa
  • Uunipuuroa
  • Tuorepuuroa

Veteen keiteltävän puuron voi jättää valmistumaan itsekseen pienellä lämmöllä aamutoimien ajaksi, mutta maitoon keitettäessä kiehumista pitää vahtia ja sekoitella. Maitoon keitetty puuro on vaan niin hyvää! Puuron voi keittää myös esim. kasvimaitoon. Tutustu Myllärin puuroresepteihin.

Puuron kanssa voi syödä mitä tahansa itselle mieluisaa: maitoa, pakastemarjoja, hilloa, mehukeittoa, banaania, voisilmän, kanelisokeria, raejuustoa, pähkinöitä, siemeniä, avokadoa…

Jos puuroa tulee tehtyä liikaa, siitä voi tehdä vaikka helpot rieskat iltapalalle.👍

SMOOTHIET

Jos smoothie sopii aamuusi, tee siitä kauraisa versio lisäämällä joukkoon kauralesettä, -hiutaletta tai mysliä. Kauran sisältämä kuitu tekee aamujuomasta täyttävämmän ja hyväilee vatsaa. Smoothieen voi surauttaa sekaisin hedelmiä, kasviksia, jogurttia, mehukeittoa ja melkeinpä mitä tahansa mieluista, minkä saa hienonnettua blenderissä. Tässä muutama ohje inspiraatioksi:

MYSLIT ja granolat

Myslien perusraaka-aine on yleensä täysjyväkaurahiutale, johon on yhdistetty hedelmiä, marjoja, siemeniä tai pähkinöitä. Kun myslin nautiskelee maidon, jogurtin tai rahkan kanssa, kaikki hyvän aamiaisen elementit ovat koossa.

Valitse suosikkisi:

Granolassa hiutaleet on yleensä paahdettu rasvan ja vaikkapa hunajan kanssa rapsakoiksi nokareiksi. Rouskuvaa herkkua valitessa kannattaa huomioida ravintosisältö, sillä rasvaa ja sokeria saattaa olla yllättävänkin paljon. Myllärin Omena-kaneligranola sisältää todella reippaasti kuitua (18 %) eikä lainkaan lisättyä sokeria. Tuotteella on myös Sydänmerkki, mikä kertoo, että kyseessä on terveyden kannalta hyvä valinta.

Superhelpon ja terveellisen, helposti mukaan otettavan aamupalan saat leipomalla myslin tai granolan patukoiksi: soseuta pari banaania, sekoita joukkoon 4,5 dl mysliä, muotoile patukoiksi uunipellille ja paista 175-asteisessa uunissa n. 15 minuuttia.

MUROT

Murojakin on tarjolla monenlaisia. Myllärin kotimaisten murojen valtteina ovat raaka-aineena käytetty suomalainen täysjyvävilja, runsaskuituisuus, kohtuullinen määrä sokeria ja terveellisestä vaihtoehdosta kertova Sydänmerkki. Täydennä muroaamiainen maidolla tai jogurtilla ja tuoreilla marjoilla tai hedelmillä.

Maistuisiko:

Myllärin Suklaarenkaat on supersuosittu herkuttelumuro, jossa sokeria on muita murojamme enemmän. Kuitua Suklaarenkaatkin sisältävät runsaasti ja lisäksi ne ovat useista suklaamuroista poiketen maidottomia, joten soveltuvat niin vegaaneille kuin allergisillekin. 

KIIREETTÖMÄN AAMUN HERKUT

Viikonloppuna tai vapaapäivänä aamupalaan on aikaa ja silloin voi panostaa vaikkapa:

Myllärin-tuotteilla otat helposti #aamuthaltuun

Myllärin uutiskirje

Liitämme mielellämme sähköpostiosoitteesi postituslistallemme. Myllärin uutiskirje ilmestyy n. 4-6 kertaa vuodessa. Valitse alta haluatko yleisen uutiskirjeen vai gluteenittomiin tuotteisiin keskittyvän uutiskirjeen. Muistathan ruksata myös suostumuksen.