Brändiuudistus: seuraavat vuosikymmenet Myllärin tarinaan
Miksi Myllärin uudistaa brändinsä juhlavuonna 2024? – 90 vuodessa on tapahtunut paljon. Etenkin viimeisten 10 vuoden aikana liiketoimintamme on kehittynyt merkittävästi. Tarinamme on upea, mutta haluamme jatkossakin tehdä asioita etupeltoon, kertoo Helsingin Myllyn markkinointijohtaja Mia Kettunen.
– Sitten vuoden 2013 olemme investoineet vahvasti tuotantoon ja laajentaneet tuotevalikoimaamme mm. yritysostojen myötä. Aloitimme gluteenittomien kauratuotteiden valmistuksen, lanseerasimme vientimarkkinoille kuluttajabrändin sekä toimme kaura-ainekset myös suomalaisten kuluttajien ruokapöytiin. Heti hiilineutraalin myllyn jälkeen vuorossa on ollut vastuullisuusviljelyohjelma sekä viimeisimpänä yhden tilan kaura, listaa Mia Kettunen merkkipaaluja.
Kun suomalainen perheyhtiö täyttää kunnioitettavat 90 vuotta, Helsingin Myllyllä ei kuitenkaan jäädä muistelemaan menneitä. – Emme tyydy katselemaan peruutuspeiliin. Haluamme haastaa totuttua ja oivaltaa yksinkertaisten asioiden voiman. Katsoa, miten seuraavat 90 vuotta kohtaavat suomalaisten ja kansainvälisten kuluttajien tarinan.
Mikä tekee ihmisen onnelliseksi?
Mia Kettunen kertoo, että tarina ja sen päähenkilöt ovat ratkaisevassa roolissa uudessa Myllärin-brändissä.
– Tutkimme onnellisuutta. Kylmien faktojen, graafien ja demografioiden sijaan pyrimme onnellisuuden ytimeen. Haimme vastausta siihen, mikä tekee ihmisen onnelliseksi. Millainen ihminen on onnellinen. Miten ihminen voi tunnistaa itsensä meidän tarinastamme.
Onnellisuuden perusta löytyi suomalaisista, Akselista ja Elinasta. Heidän elämänsä on aktiivista – arki välillä kiireistäkin ja täynnä yllätyksiä. Hektisyyden keskellä he etsivät tasapainoa ja hyvää arkea. Perhe, ystävät ja sosiaaliset suhteet ovat Akselille ja Elinalle tärkeitä. Myös oman elinpiirin laventaminen ja rikastaminen uusien ilmiöiden, kulttuurien ja ihmisten parissa kiinnostaa. Kulutustottumuksiaan he ajattelevat arvostamansa luonnon kautta. Tavoitteena on onnellisuus nyt ja tässä.
Akselin ja Elinan suhde ruokaan on monimuotoinen ja monisyinen. He arvostavat helppoutta ja selkeitä arjen ratkaisuja. Toisaalta ruokaan halutaan panostaa ja siitä halutaan nauttia. Asenne on salliva. Välillä mässäillään, välillä kiristellään. Välillä hifistellään, välillä pihistellään. Välillä vaalitaan perinteitä, välillä sukelletaan uusiin ruokakulttuureihin.
Maailmantilanne on muuttanut myös heidän suhtautumisensa kotimaiseen ruoantuotantoon. Akseli ja Elina kuuluvat siihen joukkoon, joka miettii ruuan vastuullisuutta ja vaikutuksia ympäristöön, ihmisiin ja eläimiin. Ruuan alkuperä, tuotanto- ja käyttötavat ovat heille merkityksellisiä. Hävikin välttäminen on itsestäänselvyys. He ovat valmiita tekemään muutoksia, kun kokevat ratkaisun oikeaksi. Toisaalta he hakevat tasapainoa ääripäiden sijaan. Ruoan aitous ja laatu ovat arvoja, joista Akseli ja Elina ovat valmiita myös maksamaan.
Suomalaisuus ja kansainvälisyys sopivat samaan tarinaan
Tunnettu Myllärin-nimi säilyy, mutta logomme saa uutta visuaalisuutta ja sisältöä tarinaan nojautuen.
– Haluamme herättää mielenkiintoa, erottua kilpailijoista ja luoda tunnesiteen kuluttajiin – niin kotimarkkinoilla kuin viennissäkin. Suomalaisuus ja kansainvälisyys sopivat hyvin yhteen samaan tarinaan, kuten Akselin ja Elinankin elämään.
Logon lisäksi uutta on asiakaslupaus: Ruokimme onnellisuutta. – Meille onnellisuuden resepti on yksinkertainen. Se ei ole pintakiiltoa, glitteriä, kuvankäsittelyjä. Välillä kynnetään syvällä, välillä taas ilta-aurinko kultaa pellonreunan.
– Haluamme olla itsellemme rehellisiä ja tehdä asioita, joihin uskomme. Haluamme hakea uusia kulmia, tehdä napakoita kannanottoja. Onnellisuuden eteen pitää kuitenkin tehdä käytännön tekoja: pieniä ja isojakin valintoja, joiden ansiosta huominen on hieman parempi. Me haluamme paitsi näyttää esimerkkiä myös haastaa muut tekemään hyviä tekoja, kertoo Mia Kettunen.